Google wil mobiele webpagina's sneller maken


Back to Blog

Google werkt samen met een grote groep internetbedrijven en uitgevers om mobiele webpagina’s sneller te maken. Daartoe is een nieuwe standaard opgericht.

Het zogenoemde Accelerated Mobile Pages-project (AMP) is een nieuwe open standaard die het laden van mobiele webpagina’s veel sneller moet maken. Voor uitgevers moet het makkelijk worden om artikelen binnen het nieuwe formaat te presenteren.

Om de laadsnelheid te verbeteren worden enkele beperkingen geïntroduceerd, onder meer rond het tonen van advertenties. Dat kan nog steeds, en uitgevers kunnen hun eigen advertentienetwerken blijven gebruiken, maar advertentieformaten die voor vertraging zorgen zijn uitgesloten.

Woensdag worden de specificaties van AMP op Github openbaar gemaakt. Een demo is beschikbaar door op een smartphone naar deze link te gaan en een zoekopdracht in te voeren.

bfrxldgab4eo_wd640

Twitter en Linkedin
AMP-pagina’s kunnen gratis gebruikmaken van de servers van Google om pagina’s te verspreiden aan gebruikers. Dat moet zorgen voor een hogere laadsnelheid, met name bij artikelen die anders van een server aan de andere kant van de wereld zouden moeten komen. Het gebruik van Google-servers is optioneel; ook anderen kunnen servers maken om artikelen te ‘cachen’.

Onder meer Twitter, Linkedin, Pinterest en WordPress werken samen met Google om de nieuwe standaard in te voeren. Daardoor moet het in de toekomst bijvoorbeeld mogelijk worden om artikelen van nieuwsmedia binnen de Twitter-app in te laden, zonder dat een aparte pagina in de browser hoeft te worden geopend.

Verschillende grote Amerikaanse en Europese uitgevers zijn van plan om de standaard in te voeren. Onder meer The New York Times, The Guardian, The Economist, NRCFrankfurter Allgemeine Zeitung en La Stampa doen mee.

Invoering
Google stelt dat het op de AMP-pagina’s nog steeds mogelijk zal zijn om afbeeldingen, video’s en interactieve elementen te gebruiken. Maar door bij deze elementen gebruik te maken van gedeelde standaarden moeten prestatieverbeteringen worden bereikt.

“Het resultaat voor de gebruiker zal zijn dat als ze op een artikel klikken, deze bijna direct verschijnt”, zegt Google-bestuurder Danny Bernstein. “Een gemiddelde site is nu 2 of 5 MB. Door de techniek te versimpelen kan dat veel minder worden.”

Omdat de technische specificaties van het AMP-formaat woensdag beschikbaar zijn gemaakt, kunnen uitgevers al pagina’s in dit formaat gaan aanbieden. Volgens Google zullen de snellere pagina’s daarom al dit jaar “in het wild” verschijnen.

De zoekmachine van Google, Google Nieuws en Google Now zullen vanaf 2016 naar de lichtere nieuwsartikelen gaan verwijzen, stelt Bernstein. Hij zegt ook dat pagina’s in het nieuwe formaat niet zullen worden voorgetrokken in de zoekmachine.

Facebook
Recentelijk hebben verschillende techbedrijven intiatieven gepresenteerd die het makkelijker en sneller moeten maken om op mobiele apparaten nieuws te lezen. Facebook wil met zijn ‘Instant Articles’-project artikelen binnen het sociale netwerk inladen. Voorlopig werken Instant Articles alleen op Amerikaanse iPhones.

Apple voegde in iOS 9 een eigen nieuws-app toe, waarin door artikelen uit veel verschillende bronnen kan worden gebladerd. De app is nog niet in Nederland beschikbaar.

Zowel Apple als Facebook beloven uitgevers een deel van de inkomsten uit advertenties die door de bedrijven worden getoond, maar in het AMP-project van Google moeten uitgevers hun eigen advertenties blijven verkopen.

 

bron: nutech.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *