KPN & Ziggo adviseren wachtwoord te wijzigen


Back to Blog

De standaardwachtwoorden van veel routers die providers als Ziggo, KPN en Tele2 aan hun klanten geven, zijn te kraken. Providers raden klanten aan de wachtwoorden te wijzigen.

De providers doen dat advies tegenover Nieuwsuur. Het actualiteitenprogramma meldt vandaag dat onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen de standaardwachtwoorden van routers hebben gekraakt.

Het gaat daarbij om routers die klanten van de providers bij hun internetabonnement krijgen. Dergelijke routers hebben standaard een naam en wachtwoord.

Dat wachtwoord blijkt af te leiden te zijn van de naam van de router. “Als de wifi-naam bijvoorbeeld aanbieder1234 is, dan husselen ze die door elkaar en maken daar dan simpel gezegd aanbieder4321 van”, zegt onderzoeker Roel Verdult.

Zelfde problemen eerder
Ziggo, KPN en Tele2 raden hun klanten aan het standaardwachtwoord van hun router te wijzigen naar een zelfgekozen, veilig wachtwoord.

KPN heeft klanten met de betreffende routers in maart van dit jaar al op de hoogte gesteld van het probleem en aangeraden hun wachtwoord aan te passen. Ook worden routers met het probleem niet meer geleverd en zijn de eisen die KPN aan zijn routerleveranciers stelt verhoogd. Wachtwoorden worden nu willekeurig gegenereerd, zegt KPN.

In 2012 had KPN een vergelijkbaar probleem met modems die het aan klanten leverde. Ook bij die modems bleek het wachtwoord af te leiden van de naam, en was het daarom niet veilig. Dat probleem was binnen KPN sinds 2008 al bekend. Dat de fout ook in routers van een andere leverancier voorkomt kwam volgens KPN door het onderzoek van Radboud aan het licht.

bron: nutech.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *